Norges Badmintonforbund / Nyheter / 2025 / Forenklet søknadsprosess i politiattsttjenesten
Jublende jente. Foto: Eirik Førde
Foto: Eirik Førde

Forenklet søknadsprosess i politiattsttjenesten

NIF lanserte den nye politiattestløsningen i november 2024, med formål å sikre at alle som plikter å fremvise politiattest, gjør dette. NBF deltok nylig i et webinar, som informerte om hva som ligger i denne nye ordningen. Dette blir en forenkling for alle badmintonklubber, og vi redegjør her for den nye politiattesttjenesten.

Kort oppsummering fra webinaret:

Det har blitt utarbeidet et samarbeid med digipost, slik at politiattesten ikke kan forfalskes. Det digitale formålsskjemaet erstatter nå det gamle, hvor den nye funksjonen gjør det enklere, tryggere og raskere å søke. I praksis betyr det at politiattestansvarlig ikke lenger skal sende formålsskjema, og søker skal ikke legge ved formålsskjema i søknaden

Søker logger selv inn på “Min idrett” og samtykker til at data kan deles med politiet. Når søker kommer inn på politiets sider, er søknaden forhåndsutfylt.

Politiattesttjenesten er en digital tjeneste som gjør innhenting av politiattest til en heldigital prosess, hvor formålet med tjenesten er å hindre at personer som tidligere har begått lovbrudd, skal kunne begå nye lovbrudd i idretten. Dette betyr at personer som er tildelt en rolle i idrettslaget som innebærer et ansvarsforhold til mindreårige eller personer med utviklingshemning, og må vise en merknadsfri politiattest til idrettslaget før man kan starte i rollen.

Fordelene med den nye løsningen 

  • Oversikt over hvem som skal ha politiattest og status.
  • Snakker med politiet og Digipost sine systemer.
  • Automatiske påminnelser om a søke og dele politiattest.
  • Ingen papirskjema
  • Gratis

Hva må dere gjøre?

  • For at idrettslaget skal kunne ta i bruk løsningen, trenger dere:
  • Politiattestansvarlig
  • Medlemsansvarlig (klubb / idrettslagsnivå)
  • Digipostavtale
  • Vi anbefaler at politiattestansvarlig også er medlemsansvarlig, for å forenkle arbeidet.
  • Idrettslaget må opprette NIF-spesifikk avtale via lenken i Min idrett selv om dere har en ordinær konto, for at søker skal kunne dele politiattester med ditt idrettslag (gratis).
  • For å opprette avtale hos Digipost må du inneha en av følgende roller:
  • Leder, nestleder, styremedlem, daglig leder, med signaturrett.

Les mer om politiattesttjenesten på Idrettsforbundets nettsider her.

Gode rutiner for politiattest er viktig, og sammen med Mitt varsel kan idretten bli et trygt sted!

Ta kontakt med vår utviklingsansvarlig, Michelle Brauer (michelle.brauer@badminton.no), ved spørsmål.

Kongsberg DNV NT Forza